Kinderen/jongeren

Groepstraject voor kinderen/jongeren
op scholen en woon- of behandelgroepen

Bokscoaching Nederweert biedt een divers aanbod in groepsvorm voor kinderen en jongeren. Zo kun je bij ons terecht voor een groepstraject aan de hand van een gedeelde hulpvraag of thema voor een groep.
Daarnaast kun je als individu kiezen om een ontwikkeltraject in een groep te volgen, waarbij de bokshandschoen én de groep je inzicht, steun en spiegeling geeft.
Voor meer informatie over het ontwikkeltraject, klik hier.

Tijdens deze groepstrajecten gaan we met 2 á 3 bokstherapeuten aan de slag. Wij bieden diverse werkvormen, (reflectie)technieken, spellen en oefeningen. Vanuit verbinding met jezelf kun je ook weer in verbinding komen met de ander. Hierdoor ontstaat er een relatie vanuit erkenning, respect en mogelijkheden. Het veranderproces verloopt op deze manier van nature, waarbij er geen sprake is van strijden maar van SAMEN verbinden, groeien en ontwikkelen.


Een groepstraject kinderen/jongeren voor scholen en woon- of behandelgroepen; wat kun je verwachten?

Tijdens een groepstraject staat een gedeelde hulpvraag of een thema centraal die helder wordt vanuit een intakegesprek. Wij geloven dat het aangaan van een groepstraject van meerwaarde is voor zowel het individu als de groep. We spelen in op dat wat er op dat moment in de groep gebeurt en zichtbaar wordt. Doordat we dit met 2 á 3 bokstherapeuten doen, creëren we ruimte om in te spelen op persoonlijke processen. Hierdoor is er de mogelijkheid om juist op dat moment 1 op 1 de schijnwerper op dat individuele proces te laten schijnen en hier aandacht aan te besteden en kan die voelbare kwetsbaarheid omgezet worden naar kracht. Dat geeft een gevoel van gezien én gehoord worden, juist wanneer het lastig is. Met de veiligheid dat we dit samen doen. De bokshandschoen die ons samenbrengt!  

Tijdens de 6 á 8 sessies met een groep worden diverse thema’s behandeld, waarin we de kinderen* stap voor stap meenemen in het “herontdekken” van zichzelf, vanuit wetenschappelijke kennis, maar ook door te voelen en ervaren, middels boksen. We vinden het van belang dat school, begeleiding en de ouder(s)/verzorger(s) een actieve rol hebben in het opvolgen van het traject. Het koppelen van de situaties en thema’s die zichtbaar worden, zullen in de vorm van oefening en bewustwording, in de weken tussen de sessies aandacht behoeven. Het ondersteunen in de veranderingen en processen, heeft een vorm van nabijheid nodig, het gezamenlijk dragen van de veranderingen en zorgen voor borging zal mede zorgen voor een kans van slagen. In de periode van het aanbieden van de sessies krijgt de leerkracht/begeleider een aanbod aan oefeningen en tips mee om de groep in beweging te houden. Voorafgaand aan het starten van het traject zal er een gesprek plaatsvinden met de leerkracht(en) en eventueel intern begeleider, groepsbegeleider en/of gedragswetenschapper met betrekking tot het specificeren van de hulpvraag. Wij zijn van mening dat het zelf ervaren helpt om de kinderen nog beter te kunnen ondersteunen, bijsturen en begrijpen in het veranderproces wat op gang gebracht zal worden.
Hiervoor kan een sessie met het team aangevraagd worden.

*Waar je kinderen leest kun je ook jongeren lezen.  


Aanvullend zijn er opties om:
-Een ouderavond te organiseren waarin ouders meegenomen worden in ons aanbod. Dit kan een avond zijn bij de start van het traject.
Daarnaast is er ook de optie om 3 avonden te organiseren waarbij er een bijeenkomst aan de start, een tussenevaluatie én een afronding van het traject onderdeel zijn. Dit om te zorgen voor duurzame verandering;
-Een aanvullend traject voor “kleine groepen”, wanneer merkbaar is dat bovenstaande mogelijk niet voldoende is;
-Een aanvullend traject “individueel” wanneer merkbaar is dat individuele thema’s apart aandacht behoeven;
-Een traject waarin leerkrachten of een geheel team gaat ervaren wat bokscoaching inhoudt en/of gericht op hulpvragen van het team.

Klik hier voor meer praktische informatie